1. Videmy
  2. Cinema 4D
  3. Cinema 4D Genel Bakış ve Hızlı Tur

Cinema 4D Genel Bakış ve Hızlı Tur

Cinema 4D kullanıcı arabirimi (UI) hakkında ilk aşama bilmeniz gerekenlerden bahsedeceğim. Bu bölüm Cinema 4D ile ilk defa karşılaşanlar ve yeni başlayanlar için Genel Bakış ve Hızlı Tur yardım yazım ile giriş yapacağız.



Başlama

Cinema 4D programını açabilmek için masaüstündeki (Windows Kullanıcıları) simgeye çift tıklayın. macOS kullanıcıları ise F4 ile açılan uygulamalardan Cinema 4D programını açın.

Cinema 4D ilk açıldığında boş bir belge ile açılır. Farklı bir yeni belge açabilmek için File → New komut yoluyla açın. Bir .c4d belgesi açabilmek için File → Open komut yolunu kullanabilirsiniz. Bir veya birden fazla .c4d belgesi açabilmek için dosya(ları) Cinema 4D penceresi üzerine doğru sürükleyip, bırakın.

Cinema 4D Lite, Adobe After effects lie gelen bir versiyondur. Bu versiyon içinde açmak istediğinizde otomatik olarak After Effects de açılacaktır.

Kısayol Tuşları  1 → 9

Alttaki klavye tuşlarına atanmış kısa yol işlemlerini yapabilmek için; ilgili klavye tuşuna basılı tutun ve fareyi sol veya sağ tuşlarına basılı tutarak sürükleyin.

Görünüm/View panel için standart kısayol tuşları;

  1. Kamerayı hareket ettirin.
  2. Kamerayı görüş yönünde hareket ettirin
  3. Kamerayı döndürün
  4. Nesne Taşı
  5. Nesne Ölçeklendir
  6. Nesne Döndürme
  7. Nesneyi alt/çocuk objeleri olmadan hareket ettir
  8. Kement Seçim aracı ile seçim yapma
  9. Canlı seçim aracı ile seçim yapma



Kullanıcı Arabirimi / User Interface

Yazılımın kullanıcıları her ne kadar kişisel bilgisayarlarında Windows/macOS platformları konusunda tercih yapabiliyor olsalarda, ajanslarda veya stüdyolarda bu çok mümkün olmayabiliyor. Evde macOS bilgisayar ile programla çalışıyor olabilirsiniz. Ancak iş yerinizdeki Windows işletim sistemine sahip olabilir. Bunu bilen Maxon uygulamanın işletim sisteminden bağımsız, ortak bir yapıda olmasını sağlamıştır. Bu nedenle Win işletim sisteminde çalışırken kullandığınız kısayollar aynı şekilde macOS da da geçerlidir. Bir tek farkla; Win de Ctrl tuşunun karşılığı macOS da Cmd (Command) tuşudur. Diğer tuşlar aynıdır.

macOS : Control (Kntrl) Tuşu

macOS bilgisayarlda bulunan Control (Kntrl) tuşu Windows işletim sistemlerindeki tuşa ile aynı değildir. macOS içinde bu tuş yardımcı menüyü (sağ klik menüsünü) açmaya yarar.

  1. Command Palettes / Komut Paletleri
  2. Editor Menu / Görünüm editör menüsü
  3. 3D View / 3B Görüş Alanı
  4. Command Groups / Komut Grupları
  5. Objects Managers / Obje Yöneticisi
  6. Attributes Managers / Nitelik Yöneticisi
  7. Coordinate / Korodinat
  8. Material Manager / Kaplama/Malzeme Yöneticisi
  9. Animation / Animasyon için basit Timeline / Zaman Çizgisi ve Araçları

Arabirimde ki pencereleri;

  • Tüm pencereleri ana pencereye yerleştirebilirsiniz.
  • Pencere gruplarına yeni pencereler ekleyebilirsiniz.
  • Grup halindeki pencereleri sekmeler halinde görüntüleyebilirsiniz.

Cinema 4D içinde pencereler serbest kalabilir, hatta menüleri dahi birer pencereye dönüştürebilirsiniz. Arabirime ihtiyacınız olan pencereleri açabilmek için Window üst menüsünü kullanabilirsiniz.

Bunun haricinde iş süreçlerinize göre de hazır arabirimlerden birini seçerek çalışmanıza devam edebilirsiniz. İş süreçlerine göre yapılacak ek komutlar ve genişletilmiş pencereler ile karşınıza çıkacaktır. Cinema 4D penceresinin sağ üst köşesinde ki “Startup” açılır menüsüne tıklayarak diğer iş akışı panellerini de açabilirsiniz.

Mac OS X’te çalışırken, arayüzün üst kısmındaki yeşil çift ok simgesini tıklayarak Cinema 4D tam ekran moduna geçirilebilir. Pencere adları ve diğer tüm OS öğeleri gizlenecek. Tam ekran modundan çıkmak için imleci monitör ekranınızın en üstüne taşıyın ve görünen yeşil çift ok simgesini tıklamanız yeterli.

Hızlı Tur

Cinema 4D’yi ilk açtığımızda arabirim üzerinde ki pencere ve bölümleri inceleyelim.

Ana Menü

Ana menü (Üst Menü), en önemli Cinema 4D komutlarını ve işlevlerini içerir.

Diğer çalışma alanı tiplerinde menüler değişkenlik gösterecektir. Bunun haricine Prime, Visualize veya Studio gibi versiyonlarda üst menü farklılık gösterecektir.

Managers / Yöneticiler

Cinema 4D’nin ana program öğeleri yöneticilerdir. Her yöneticinin kendi penceresi vardır ve diğer yöneticilerin yanında çalışır. Bu, her yöneticinin bağımsız olarak çalışabileceği anlamına gelir. View / Görüntüleme panelinde çalışırken Picture Viewer / Resim görüntüleyicide bir animasyon yaratılmasını mümkün kılar. Yöneticiler bağımsız olarak çalışsalar da, her yöneticinin diğer yöneticilerdeki ilgili değişikliklere göre içerik yenilenir. Örneğin Objects / Objeler yöneticisinde seçtiğiniz her objeye dair farklı özellikleri Attributes / Nitelik yöneticisi üzerinde gösterilecektir. Yine benzer bir şekilde Move / Hareket aracı ile objenin konumunu değiştirmeye başladığınız andan itibaren yeni tüm değerleri anlık olarak Coordinate / Koordinat yöneticisinde görüntüleyebilirsiniz.

Windows / Pencereler

Her yöneticinin kendi penceresi vardır. Pencereleri serbestçe yerleştirebilir veya Cinema 4D’nin ana penceresine yerleştirebilirsiniz. En önemli işlevler varsayılan yerleşimin ana menüsüne yerleştirilmiştir. Gruplandırma içindeki bir pencerenin boyutunu değiştirirseniz, diğer pencerelerin de otomatik olarak yeniden boyutlandırılır.

Bir pencereyi kaldırmak için Tutma simgesini tıklatın ve Undock/Çıkart’ı seçin. Pencereyi tekrar kenetlemek için, tutun ve Yakala simgesini sürükleyip bırakın

Açık renkli bir çizgi, yerleştirme konumunu gösterir. Bir pencerenin boyutunu değiştirmek için, önce fare işaretçisini sınırına getirin. İşaretçi, kenarlığı sürükleyebileceğiniz yönü (dikey veya yatay) belirtmek için çift bir ok olarak değişir. Pencereyi gerektiği gibi sürükleyin. Grubun diğer pencereleri değişikliğe adapte olacak.

Menü çubuğunun tamamını görüntülemek için yeterli alan yoksa gri bir üçgen gösterilir.

Kalan menü girişlerini görüntülemek için üçgene tıklayın.

Icon Palettes / Simge Paletleri

Cinema 4D içinde araçlar, araç grupları ve menülerin pencereler halinde görüntülenmesine palet yapısı olarak adlandırıyoruz. Palet içeriği ise simge veya simge + isim olarak görüntülenir. Bunun yanında simgelerin boyutunda da değişiklikler yapılabilir.

Satır ve sütun yapısını da belirleyerek görünümü ihtiyaçlarınıza göre hazırlayabilirsiniz.



Tabs / Sekmeler

Pencere ve Simge paletlerini sekemler halinde göstererek hem ihtiyacınız olan içeriğin görüntülenmesini sağlar hemde yerden tasarruf sağlarsınız. Tasarımcılar tarafından istenilen önemli program özelliklerinden biride çalışmaya odaklanmaya yardımcı arabirim tipleri ve düzenidir.

Örneğin; Objects Manager, Structure Manager ve Content Browser pencereleri standart olarak aynı alanda ve sekmeler halinde gelir. İhtiyacınız olan panel veya icon palette/simge paletinin ismine tıklamanız yeterlidir.

View Panel / Görünüm Paneli

View Panel ile 4’lü görünüme kadar müsade edilen bir yapıda 3B uzaya farklı açılarda bakış sağlayabilirsiniz.

Standart olarak Perspektif, Üst, Sağ ve Ön kamera açıları ile bakışlar bulunur. Ancak her View Panel → Cameras açılır menüsü ile değiştirilebilir.

Sorularınıza cevap bulabildiniz mi?